Zestig procent van de Nederlanders begrijpt polisvoorwaarden autoverzekering niet

12-04-2010

De polisvoorwaarden van bijna alle autoverzekeringen zijn te moeilijk geformuleerd. Hierdoor begrijpt circa zestig procent van de verzekerden niet goed wat hun rechten en plichten zijn. Dit staat haaks op wat de AFM wil: voorwaarden van een financieel product moeten in begrijpelijke taal zijn geschreven. Een onafhankelijke vergelijker onderzocht de polisvoorwaarden van 46 verzekeraars. Slechts drie maatschappijen vormen een positieve uitzondering. In Tros Radar vanavond de reacties op het onderzoek.

Onderzoeksmethode

De vergelijker heeft de voorwaarden van autoverzekeringen geanalyseerd met behulp van Texamen. Dat is een instrument waarmee het taalniveau van een tekst kan worden vastgesteld. Bij vier veel voorkomende onderdelen in de polisvoorwaarden is onder andere gelet op passief taalgebruik en de lengte van zinnen, woorden en alinea's. Het gaat om de onderdelen: premie betalen, wijziging van premie en voorwaarden, vergoeding van schade en wat te doen bij schade.

Taalniveau polisvoorwaarden autoverzekering

In 2001 heeft de Raad van Europa het Europees Referentiekader opgesteld. Hiermee kan het taalniveau van mensen en teksten worden ingedeeld. Deze meetlat onderscheidt zes taalniveaus. Van eenvoudig naar moeilijk: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Ongeveer zestig procent van de Nederlanders begrijpt teksten op taalniveau C1 niet. Op drie maatschappijen na scoren echter alle autoverzekeraars taalniveau C1 of hoger. Dit betekent dat een meerderheid van de verzekerden niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd.

Autoverzekeraars met eenvoudige polisvoorwaarden

Drie verzekeraars doen het beduidend beter: Ditzo, InShared en Orion Direct. Zij formuleren hun polisvoorwaarden een stuk eenvoudiger. Deze verzekeraars komen hierdoor uit op taalniveau B2. Hiermee heeft nog 'slechts' twintig procent van de Nederlanders moeite. Alle drie zijn het verzekeraars die rechtstreeks contact hebben met hun klanten (dus niet via een tussenpersoon). In het geval van Ditzo en InShared gaat het om relatief jonge verzekeraars. Het zijn internetlabels van grote maatschappijen, respectievelijk ASR en Achmea (beide met voorwaarden op taalniveau C1).

(bron: www.autoverzekering-actueel.nl)

Keywords: verzekering verzekeringen autoverzekering polisvoorwaarden ditzo inshared orion direct asr achmea

Recent nieuws

Ga goed voorbereid met de auto op vakantie dankzij de Schade App
10-07-2017

De zomervakantie staat weer voor de deur, dit betekent ook dat veel mensen van plan zijn de weg op te gaan. Heb jij geen schadeformulier in de auto liggen? Dat is geen probleem meer dankzij de Schade App.

Vrouw overlijdt na drugsgebruik op dance event
26-01-2015

Amsterdam - Ook een 41-jarige vrouw uit Utrecht is zondagmorgen overleden ten gevolge van drugsgebruik na aanwezigheid bij een evenement van het Amsterdams Dance Event.

Bestuurder gewond na eenzijdig ongeval
14-07-2014

Scharsterbrug - Zondagmiddag is een 38-jarige man uit Sneek gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval.

Drie gewonden bij aanrijding
01-07-2014

Groningen - Drie personen zijn maandagmiddag na een aanrijding op de Zuiderweg in Groningen gewond geraakt. Gealarmeerde agenten troffen een auto aan op de kop in de sloot aan de Zuiderweg.

Scooterrijder botst op lantaarnpaal
25-06-2014

Hoeven - Bij een eenzijdig verkeersongeval aan de Slikstraat is een 30-jarige inwoner van Bosschenhoofd gewond geraakt. Hij is met letsel aan zijn been en gezicht overgebracht naar het ziekenhuis.